Van Tangkahan naar Bukit Lawang

8 juli 2018 - Gunung Leuser National Park, Indonesië

Bukit Lawang.

Vandaag was de dag dat we van tangkahan naar Bukit Lawang gingen. De voornaamste reden om naar Bukit Lawang te gaan is de jungle.

Yep, we hebben zomaar in een moment van verstandverbijstering bedacht dat 2 nachten in de jungle slapen onder enkel een klamboe een goed idee is. En niet alleen slapen..nee, we gaan 3 dagen lang lopen, opzoek naar orang oetangs en andere enge beesten die daar zomaar rondlopen. Ik vertel mezelf constant dat het een "once in a lifetime experience" is en dat ALS ik het nog kan navertellen ik het vast heel tof heb gehad.

Maargoed.. Dat zijn zorgen voor morgen want vandaag hadden we "alleen" de reis van Tangkahan naar Bukit Lawang. Ook dit was een "bumpy ride" met de welbekende koeien en gaten in de weg. Maar hier zagen we ook nog andere wezentjes. Zo zagen we ineens 3 kleine aapjes die vanaf hun veilige plekje hoog in de boom zo op ons neerkeken in de auto.

Eenmaal aangekomen bij ons nieuwe verblijf was het heel fijn om te zien dat het een onwijs mooi huisje is met een prachtige buiten douche, warm water, een normale wc en dus ook geen kikker die nog ergens rond huppelt. Al snel raakte we aan de praat met een medewerker en zijn Nederlandse vriendin. We werden uitgenodigd... Of althans, Robbert om te komen voetballen met wat locals. Aangezien wij Nederlanders zijn leek het degene die ons zou brengen tof om met de fiets te gaan. Dus.. Met mijn reet op een mountainbike waar de remmen niet van werkte en waar ik meteen voelde dat die reet het nietecht een fijn zadel vond opweg naar het voetbalveldje. De "wegen" die we hebben gefietst waren grotendeels nog geen 20cm breed en netzo "bumpy" als de weg van Tangkahan naar hier. Had ik ook nog eens niet nagedacht over het topje wat ik aanhad en aangezien je bij een mountainbike flink naar voren hangt kon je ook daaraan zien dat de weg "bumpy" was🙈. Het koste best wat concentratie om je stuur recht te houden en dat terwijl ik mijn gezicht in de plooi moest houden omdat iedereen weer "hallo" wilde zeggen tegen die westerlingen. Ik kon mezelf uiteraard niet laten kennen en zei vriendelijk "hallo" terug in de hoop dat ik niet met fiets en al een rijstveld of het water in zou donderen... well, mission completed.

Het zweet stond inmiddels overal.. En uiteraard niet omdat mijn conditie niet goed genoeg is.. Maar gewoon door de verschrikkelijke hitte 😁! Eenmaal bij het voetbalveldje heeft Robb misschien 6x tegen de bal geschopt waarna al die indonezen dachten dat ze gingen smelten en naar huis vluchtte.. het ging namelijk regenen.

De jungle was precies achter het veldje en je kon zo de aapjes van boom naar boom zien springen. Allemaal verschillende aapjes met hun eigen maniertjes en uitdrukkingen. Heel tof..

Maargoed, toen alle indonezen dus gesmolten waren moesten wij met fiets en al weer terug. En oh ja, ik heb de fiets ook nog op en van trappetjes afgetild. Meneer de indonees wilde het voor mij doen maar aangezien zijn armen de helft van die van mij waren schatte ik in dat ik hij het niet erg vond als ik het zelf deed.

Op de weg terug 2x verkeerd gereden maar uiteindelijk hadden we de goeie weg gevonden. Onderweg ook nog een slang gezien.. Of nouja, ik doe heel tof. Robbert heeft een slang gezien.. Ik niet. Dus of het echt zo is weet niemand.. Alleen hij! 😁

Vervolgens zijn wij ook nog eens uitgenodigd voor een traditionele bruiloft. Mezelf in een lange jurk gestoken en daar gingen we. Daar aangekomen voelt het toch wat onwennig want in Nederland is het een no-go om als onbekende op een bruiloft binnen te vallen. Maar we werden met een grote glimlach ontvangen en de (omgerekend) €1,50 pp werd erg gewaardeerd. Dit bedrag hadden wij uiteraard niet zelf verzonnen maar dit zou genoeg zijn volgens de kenner. Wij mochten mee-eten, de bruid een hand gegeven en gezegd dat ze er "really beautifull" uitzag. Eerlijk gezegd loog ik dat.. Ze had een make-up laag op waar de kruidvat jaloers op is en aangezien ze al 4 dagen hun bruiloft aan het vieren waren zag ze er niet erg fit meer uit. Maar hey, dit was beter dan de waarheid denk ik zo..! Ook de vrouwen uit de naaste familie hadden allemaal een andere kruidvat beroofd voor hun make-up. Ze glommen als een discoball en lachen was lastig omdat de plamuurlaag anders zou afbrokkelen. Even voor de duidelijkheid.. Normaal zijn mijn complimenten oprecht maar als ik €1,50 heb betaald om op je bruiloft te komen en mee te eten is dat het minste wat ik voor je kan doen!

Eenmaal terug in ons kleine paleisje is het tijd om de tas vast in te pakken en vroeg naar bed te gaan zodat we fit de jungle in kunnen. En dat gaan we dus ook doen. Slaap lekker voor nu, en hoogstwaarschijnlijk tot over 3 dagen..

1. Wil:
    8 juli 2018
    Gezien het tijdsverschil wacht ik nog ff met slapen! Je schrijft beeldend en ik ben fan, blijf je volgen! 😘